2. עוד על "תלמדנו"

תגיות:


קישור ישיר לקובץ

ברכות דף ה ע"א:

אַשְׁרֵי הַגֶּבֶר אֲשֶׁר תְּיַסְּרֶנּוּ יָּהּ וּמִתּוֹרָתְךָ תְלַמְּדֶנּוּ.

…אלא מה ת"ל ומתורתך תלמדנו אל תקרי תלמדנו אלא תלמדנו דבר זה מתורתך תלמדנו ק"ו משן ועין מה שן ועין שהן אחד מאבריו של אדם עבד יוצא בהן לחרות יסורין שממרקין כל גופו של אדם על אחת כמה וכמה דבר זה – שאשרי אדם אשר תיסרנו יה:

מתורתך תלמדנו – כלומר מתורתך אנו למדין אותו:

הרב שטיינזלץ:

אלא מה תלמוד לומר "ומתורתך תלמדנו" — אל תקרי [תקרא] "תלמדנו", לאמר: תלמד אותו, אלא תלמדנו = תלמד אותנו. ומשמעו: דבר זה, על ערכם של יסורים — מתוך דיני תורתך תלמדנו, ובדרך "קל וחומר":

קל וחומר משן ועין שבדיני עבד. מה שן ועין שהן אינן אלא אחד מאבריו של אדם, אם גרם האדון להפיל את שינו או עינו — העבד יוצא בהן לחרות, יסורין שממרקין כל גופו של אדם — על אחת כמה וכמה שמתכפרים עוונותיו ביסוריו.

רד"ק תהלים צ"ד:י"ב

ומתורתך תלמדנו – כי לטובתו תיסרנו כלומר מן התורה נלמוד זה כי לטובה לו הוא מיסרו כי כן כתוב בתורה כִּ֗י כַּאֲשֶׁ֨ר יְיַסֵּ֥ר אִישׁ֙ אֶת־בְּנ֔וֹ יְהֹוָ֥ה אֱלֹהֶ֖יךָ מְיַסְּרֶֽךָּ (דברים ח':ה'), וכך אמר לְמַעַן עַנֹּתְךָ וּלְמַעַן נַסֹּתֶךָ לְהֵיטִבְךָ בְּאַחֲרִיתֶךָ: (דברים ח':ט"ז).

רבי מנוח הֶנדל בן שמריה כ"ב בתמוז שע"א, 1611, וינה

חכמת מנוח שם: אלא תלמדנו – הדלת בצירי והנון רפי, למדבר בעדם לרבים, כלומר תלמד לנו, אבל תלמדנו בדגש נסתר ליחיד, ודוק היטב.

Separator

על המיזם הקולי "נפש יהודית"

בי"ז באב ה'תשפ"א, למחרת הלוויתה של חמותי, יהודית בת מנחם מנדל, לאחר תפילת שחרית, אמרתי בבית האבל דבר תורה לשוני קצר לאחר תפילת שחרית.
מכאן צמח הרעיון להמשיך בסדרה זו, ולשם כך הקמתי קבוצת ווצאפ שקטה שבה נשלחת מדי פעם הקלטה של הגיג קצר על לשון הקודש.

תגובות, רעיונות נוספים וכל משוב – ניתן לשלוח מדף יצירת קשר.

לארכיון ההקלטות שנשלחו עד כה: לחצו כאן

להצטרפות לקבוצת ה-WhatsApp שלי: לחץ כאן

Separator

2 תגובות על “2. עוד על "תלמדנו"”

  1. אברהם שלום הגיב:

    האם תלמדנו , נון בדגש פרושה תלמדהו, כמו תשיבהו, תכהו, תלקחהו. אבל דגש בא במקום אות שנשמטה והאות שבאה אחריה נכפלה. למשל, נשמע, ובעתיד במקום ינשמע יבוא ישמע והש׳ דגושה.

    איך נבין את הדגש בתלמדנו, מה האות שנשמטה, ה, ומנין באה האות נ הכפולה?

  2. אוריאל פרנק הגיב:

    שלום שלום.
    אשמח להכיר מי שדן בהסברים לתופעה וגלגוליה.

    ידידי, הרב יעקב לויפר, שיער שהוספת נו"ן נועדה לתמיכה בהברה פתוחה מוטעמת, ולכן 'ישמרֵהו' הפך ל'ישמרנהו' ובהמשך ל'ישמרנו'.

כתיבת תגובה

Separator