תגיות: לשון התפילה והברכות, פרשת בראשית, פרשת לך לך, שורש קנ"ה, תהילים
בנוסח ברכת אבות בתפילת העמידה משבחים את ה' שהוא "קונה הכל".
– ממי הוא קנה הכל?! האם ח"ו רומזים אל ישות נוספת?!
קושייה זו יסודה במחשבה המוטעית שדין אחד לעברית שבמקורות ולעברית שבפינו.
עלינו להתרגל לכך שלמילים בלשון העברית (כמו "קונה" במקרה זה) יש לא רק המשמעות המקובלת כיום בעברית (ובנידון דידן: השגת בעלות), אלא גם משמעויות נוספות:
עיקר הוראתו של השורש קנ"ה בעברית הקדומה היא עשׂייה: בריאה או יצירה.
זהו פשוטו של הנימוק של חוה לקריאת השם "קין": "קָנִיתִי אִישׁ אֶת ה'" (בראשית ד, א), וכפירוש רש"י ורד"ק.
לפיכך, אין צורך להידחק ולתרץ ש"יצירה" היא אחת הדרכים לרכּוש ו"לקנות".
בכל בוקר אנו משבחים במילותיו של משורר תהלים (קד, כד) את הבורא (בראש ברכת יוצר):
"מָה־רַבּוּ מַעֲשֶׂיךָ, ה'!
כֻּלָּם – בְּחָכְמָה עָשִׂיתָ!
מָלְאָה הָאָרֶץ קִנְיָנֶךָ"
– הם הם "קִנְיָנֶךָ", הם הם "מַעֲשֶׂיךָ"!
על כן, לשון התפילה "קֹונֵה הכל", וכן לשון הפסוק שממנו שאוב ביטוי זה (בראשית יד, יט; כב): "קֹנֵה שָׁמַיִם וָאָרֶץ" — משמעותם פשוטה וחלקה: בורא ויוצר הכל, ולא שח"ו הוא קיבל בעלות על העולם מזולתו או מן ההפקר…
כמובן, מהעובדה שה' שמים עשה, ותבל ומלואה ברא, נובע שלה' (שייכים:) הארץ ומלואה, תבל ויושבי בה (תהלים כד).
כלומר: מהעובדה שה' קנה את הכל (כלשון חוה) נובע שהכל הוא קניינו (בלשוננו, במובן של בעלות).
ואולם, כשם שלא נכון לומר שהפירוש הבלעדי של "קנה" הוא "השיג בעלות", כך גם להפך: לא נכון לומר שהפירוש הבלעדי של "קנה" הוא "יצר".
כבר בלשון התורה הושאל השורש מהמשמעות המוחשית של יצירה גם להוראה של השגת בעלות, כמו בפרשת חיי שרה: "הַשָּׂדֶה אֲשֶׁר־קָנָה אַבְרָהָם מֵאֵת בְּנֵי־חֵת" (בראשית כה, י).
שתי ההוראות של השורש קנ"ה משמשות עדיין בלשון המשנה, כמו ששנינו: "חמישה קניינים קנה הקדוש ברוך הוא בעולמו (אבות פ"ו מ"י) – הוראת "קניין" כאן היא: יצירה ובריאה, וכמו לשון המשנה הבאה: "כל מה שברא הקדוש ברוך הוא בעולמו לא ברא אלא לכבודו".
ברם, אין זה אלא היוצא מן הכלל. ככל שהזמן חולף, הולך ומתמעט השימוש בשורש קנ"ה בהוראת יצירה, ועל כן עלינו לנהוג במשנה זהירות לבל נפרש מקורות קדומים על פי המשמעות הטבועה במוחנו, אלא ניעזר בהקשר – "דבר הלמד מעניינו".
להרחבה:
https://blog.maanelashon.org/2016/06/blog-post.html
מוקדש באהבה להוריי, קוניי, יוצריי ועושיי.
נהדר, תודה רבה!