161. נטל

תגיות: , , , , ,


קישור ישיר לקובץ
Separator

בלשונו של הנביא ישעיהו מצאנו לא מעט מילים ארמיות.

בהפטרה האחרונה של השנה, "שוש אשיש", אנו מוצאים דוגמה של "כפל לשון" של מילה ארמית בצמוד למילה עברית נרדפת:

משמעות נטילה בעברית המקראית היא "השלכה", כמו "הטלה" בלשון חכמים ובלשוננו.

גד הנביא אומר לדויד (שמואל ב כ"ד:י"ב) שָׁלֹ֕שׁ אָנֹכִ֖י נוֹטֵ֣ל עָלֶ֑יךָ – כלומר, אני מטיל עליך שלושה עונשים.

גם באיכה (ג כה) יֵשֵׁב בָּדָד וְיִדֹּם כִּי נָטַל עָלָיו. (איכה ג':כ"ח)

רש"י: כי נטל עליו – כי בעל הגזירות נשא עליו גזירה זו.

ר' יוסף קרא: כי נטל עליו – כשהטיל הקב"ה שום גזירה. נטל – לשון השלכה, כמו: ויטל שאול את החנית (שמואל א י"ח:י"א, כ':ל"ג), וכן ויטילו את הכלים (יונה א':ה').

כלומר, הפועל נָטַל בבניין קל משמעו כמו "הטיל" בבניין הפעיל, שמוכר לנו מהעברית המאוחרת.

לעומת זאת, בלשון הארמית משמש שורש נט"ל בהוראת הרמה ונשיאה, כמו שרואים בתרגום אונקלוס לכתוב (במדבר ז ט) בַּכָּתֵף יִשָּׂאוּ – בְּכַתְפָּא נָטְלִין. וכן תרגום "הָרֵם אֶת מַטְּךָ" (שמות יד טז) – טוֹל יָת חוּטְרָךְ.

העברית המאוחרת נטלה את השורש נט"ל הארמי במשמעות נשיאה, וכבר ישעיהו הנביא משתמש בשורש נט"ל כשימוש השורש בלשון הארמית, וכך חותמים את הפטרת "שוש אשיש":

בְּכׇל צָרָתָם [לוֹ] (לא) צָר וּמַלְאַךְ פָּנָיו הוֹשִׁיעָם בְּאַהֲבָתוֹ וּבְחֶמְלָתוֹ הוּא גְאָלָם וַיְנַטְּלֵם וַיְנַשְּׂאֵם כׇּל יְמֵי עוֹלָם (ישעיהו סג, ט).

ומפרש רד״ק: וינטלם וינשאם כפל ענין במלות שונות.

Separator

להרחבה:

הרב פרופ' עזרא ציון מלמד זצ"ל, "השפעת הארמית על אוצר לשונו של ישעיה", בתוך: מחקרים במקרא בתרגומיו ובמפרשיו, עמ' 69.

קישור:

161

Separator

על המיזם הקולי "נפש יהודית"

בי"ז באב ה'תשפ"א, למחרת הלוויתה של חמותי, יהודית בת מנחם מנדל, לאחר תפילת שחרית, אמרתי בבית האבל דבר תורה לשוני קצר לאחר תפילת שחרית.
מכאן צמח הרעיון להמשיך בסדרה זו, ולשם כך הקמתי קבוצת ווצאפ שקטה שבה נשלחת מדי פעם הקלטה של הגיג קצר על לשון הקודש.

תגובות, רעיונות נוספים וכל משוב – ניתן לשלוח מדף יצירת קשר.

לארכיון ההקלטות שנשלחו עד כה: לחצו כאן

להצטרפות לקבוצת ה-WhatsApp שלי: לחץ כאן

Separator

כתיבת תגובה

Separator