129. צדיק כתמר?!

תגיות: ,


קישור ישיר לקובץ
Separator

תהלים צב יג:
שיבוש: צַדִּיק כַּתָּמָר, יִפְרָח; כְּאֶרֶז, בַּלְּבָנוֹן יִשְׂגֶּה.
א. צדיק כתמר – יפרח. איזו צידקות יש בתמר?
ב. יש כאן הקטנה וצִמצום. הארז בלבנון הוא סמל לגדולת הצדיק, אבל כשמשבשים, הצדיק הוא שגיא בלבנון בלבד.
ומה בכלל יש לצַדִּיק לחפש בַּלְּבָנוֹן? אדרבה! שפיל לסיפיה דקרא: בְּחַצְרוֹת אֱלֹהֵינוּ יַפְרִיחוּ!..
ואם תתרץ שהַלְּבָנוֹן כאן הוא בית המקדש, כמדרש חז"ל (כגון ביומא לט ב) על כמה פסוקים, קשה: הרי אסור לנטוע אילנות במקדש!

צַדִּיק – כַּתָּמָר יִפְרָח; כְּאֶרֶז בַּלְּבָנוֹן – יִשְׂגֶּה.
א. כדי להבהיר שכַּתָּמָר הוא תיאור של יִפְרָח (הנשוא), ולא של צַדִּיק (הנושא), יש להפסיק כפי שמורים הטעמים לאחר צַדִּיק.
ב. יש לקרוא: "כְּאֶרֶז בַּלְּבָנוֹן – יִשְׂגֶּה". גדולת הצדיק נמשלת לגדולת הארז שבלבנון. הביטוי "אֶרֶז בַּלְּבָנוֹן" מופיע יותר מעשר פעמים במקרא, ואין שום טעם (-תרתי משמע) לפצלו.

Separator

מוקדש לזכרם של הצדיקים הקדושים, הי"ד,
חיילים, ושאר כוחות הביטחון,
ומתיישבי ארץ הקודש בכל מרחביה,
שמסרו את נפשם על תקומת ישראל בארצו.
תנצב"ה

Separator

על המיזם הקולי "נפש יהודית"

בי"ז באב ה'תשפ"א, למחרת הלוויתה של חמותי, יהודית בת מנחם מנדל, לאחר תפילת שחרית, אמרתי בבית האבל דבר תורה לשוני קצר לאחר תפילת שחרית.
מכאן צמח הרעיון להמשיך בסדרה זו, ולשם כך הקמתי קבוצת ווצאפ שקטה שבה נשלחת מדי פעם הקלטה של הגיג קצר על לשון הקודש.

תגובות, רעיונות נוספים וכל משוב – ניתן לשלוח מדף יצירת קשר.

לארכיון ההקלטות שנשלחו עד כה: לחצו כאן

להצטרפות לקבוצת ה-WhatsApp שלי: לחץ כאן

Separator

כתיבת תגובה

Separator