תגיות: בינוני, פרשת במדבר, שורש שמ"ר, תהילים
![Separator](https://maanelashon.org/wordpress/wp-content/themes/maanelashon/images/separator.png)
מוקדש לזכרו של הרב ירחמיאל גרשון אדלשטיין זצ"ל
![Separator](https://maanelashon.org/wordpress/wp-content/themes/maanelashon/images/separator.png)
פעלים בזמן הווה כמו שומר ומחייה, קונה, עושה ובונה, רופא ומפליא – נקראים בפי הבלשנים צורות בינוני, הואיל והם במצב ביניים בין שם לבין פועל. ההקשר מלמד בדרך כלל האם הבינוני מתפקד בתור שם או בתור פועל. לדוגמא:
וַיַּשְׁכֵּם דָּוִד בַּבֹּקֶר וַיִּטֹּשׁ אֶת הַצֹּאן עַל שֹׁמֵר [שמואל א י"ז:כ] – ש"ע.
וְעֵלִי שֹׁמֵר אֶת פִּיהָ. [שמואל א א':י"ב] – פועל.
לפעמים ייתכנו שני פירושים, גם כפועל וגם כשם, כגון בפסוקים שבהם חוזרות שתי צורות של בינוני, כמו בפסוק "נַפְשִׁי לַאדֹנָי מִשֹּׁמְרִים לַבֹּקֶר שֹׁמְרִים לַבֹּקֶר" [תהלים ק"ל:ו], יש מפרשים שנפשי מחכה ומקווה לה' יותר ממה שהשומרים לבוקר שומרים ומחכים לבוקר. בפירוש זה שומרים הראשון הוא שם ושומרים השני הוא פועל.
ואולי כך גם בכתוב בפרשת במדבר: " וְנָתַתָּה אֶת הַלְוִיִּם לְאַהֲרֹן וּלְבָנָיו נְתוּנִם נְתוּנִם הֵמָּה לוֹ מֵאֵת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל" [במדבר ג':ט], שאותו מתרגם אונקלוס: נְתוּנִם נְתוּנִם – מְסִירִין יְהִיבִין, נְתוּנִם הראשון שם והשני פועל.
![Separator](https://maanelashon.org/wordpress/wp-content/themes/maanelashon/images/separator.png)
ברגשטרסר, דקדוק, עמ' 460:
ליד הבינוני הפעול מצויים שמות עצם קרובים במשמעותם במשקל פעיל: ליד אסור, נתון – אסיר, נתין.